Wednesday 4 May 2011

Redha

Assalamualaikum,

Pagi tadi, sedang saya sarapan di Bangunan MARA, terdengar ceramah agama oleh seorang ustaz. Tokey kedai makan nih memang suka pasang video ceramah kat kedai dia. Saya tak la dengar ceramah tuh dari awal sebab sampai-sampai amik makanan dan duduk makan dengan colleague. Entah macam mana, terdengar ustaz tuh berceramah pasal kita sebagai hamba Allah kena redha dengan apa saja ujian yang Allah bagi. 

Ustaz tuh dalam ceramahnya kata ' Sebagai contoh, suami isteri yang nakk sangat anak. Sangat-sangat inginkan zuriat. Macam-macam dah buat, makan itu, telan ini, urut sana, berubat sini. Macam-macam laa. Tapi tak jugak dapat anak. Jangan mempertikaikannya. Jangan cakap Allah tak adil. Kena redha. Allah ada sebab kenapa Dia tak bagi anak. Allah tau bila Dia akan bagi, atau sebab kenapa Dia tak akan bagi anak pada pasangan tersebut. Kita sebagai hamba Allah kena redha'.

Masa dengar ayat ceramah ustaz tuh, saya rasa macam nak menangis. Saya sendiri tak pasti dengan diri saya. Saya sendiri tak pasti saya redha atau tak dengan ujian Allah. Kadang-kadang bila semua usaha saya tak mendatangkan hasil, saya lupa pasal Allah yang menentukan. Saya marah, saya sedih. Saya putus asa. Macam lah usaha saya yang menentukan saya akan pregnant. Sebenarnya Allah yang tentukan. Kadang-kadang saya rasa saya redha. Bila saya period dan tak berjaya, saya cakap dalam hati, 'takpe, belum sampai masa lagi'. Macam saya redha, tapi deep inside my heart saya tau saya putus asa.

Saya selalu fikir, 'Betul ke aku redha dengan ujian Allah? Betul ke aku dah serahkan bulat-bulat pada Allah untuk tentukan yang mana baik dan buruk untuk aku? Betul ke?'. Sungguh, kadang-kadang saya sendiri tak pasti. Mungkin saya kena kerap dekatkan diri dan serahkan diri bulat-bulat pada Allah, so that takkan ada satu hari pun yang saya akan tanya soalan-soalan macam tuh pada diri sendiri. Wallahualam.

Ok, bye!







2 comments:

  1. dear, sama2 kita muhasabah diri.. mungkin ada hikmah di sebalik semua ni.. semoga ada rezeki utk kita nanti..

    ReplyDelete
  2. adieyza: yup, thanks dear..insyaAllah ada rezeki kita nanti :)) teruskan usaha, doa dan tawakal..hehe..

    ReplyDelete