Tuesday 10 May 2011

Perbualan suami isteri

Assalamualaikum,

Malam Ahad yang lepas, ikut suami keluar ke The Curve sebab suami ada acara tengok Man Utd VS Chelsea beramai-ramai. Hehe. Sebelum menuju ke tempat kejadian, ajak suami minum dulu di Papparich. Time tuh dalam pukul 9.30 malam. We sat, we drink, we laughed, we made a silly jokes and updated each others dengan cerita kawan-kawan. Entah macam mana, terbukak la cerita pasal kawan saya nih baru pregnant tapi saya tak tau. Saya tau pun dari facebook dia. Itu pun dia tak cerita direct, bagi kiasan sajek. Sebelum nih saya pernah mengadu kekecewaan saya kat dia sebab IUI saya failed. Mungkin dia tak sampai hati nak cerita kat saya.

Then suami pun cakap, 'Lagi bagus orang macam tuh daripada setiap benda nak update kat facebook. Mengidam nak cerita. Rasa baby's kick pun nak cerita. Check up berapa bulan pun nak cerita'. Saya pun laju jek cakap, 'Macam Angah ek?'. Angah tuh adik saya, dia bunting pelamin. Suami pun cakap, 'Angah pun ye, kawan U yang lain pun ye. Nanti if we're pregnant, U tak payah heboh-heboh macam tuh tau. I tau U tak terasa dengan Angah sebab dia adik U. And we both are happy for her. Tapi, dengan kawan-kawan U yang lain, U terasa kan asyik tengok diorang update status macam tuh? Don't think I don't know. Sebab I pun terasa. Kita nih kategori orang yang sensitif when it comes to this issue'. Saya jawab, 'Yup. Totally agreed. Dengan Angah I memang tak rasa. Apa yang I comment dekat FB dia semua ikhlas. As u said, sebab I'm happy for her. Dengan kawan-kawan lain. kadang-kadang terasa jugak. Tapi I selalu sedapkan hati cakap they deserve to express their feeling. They deserve to be happy sebab benda tuh memang menggembirakan pun. Rasa baby's kick mesti seronok. Pengalaman yang tak dapat digambarkan. I yang tak pernah rasa pun tau mesti seronok'. Suami cakap lagi, 'Betul, they deserve to be happy. Tapi, nanti-nanti when it comes to our time, I taknak kita macam tuh. Ok?'.

Later saya cerita dekat suami pasal my bestfriend yang pregnant bunting pelamin jugak. Saya pernah chat dengan dia di YM dan mengadu kesedihan saya sebab IUI failed. Siap dah meleleh airmata time bercerita tuh. She tried to comfort me by saying, 'Takpe. Belum rezeki ko lagi. Usaha lagi'. Lepas tuh, dia terus cerita pasal baby dia. Cerita pasal pengalaman dia pregnant. I know that she's happy. Tapi perlu ke cerita semua tuh dalam masa yang sama lepas saya cerita pasal kegagalan IUI saya? Ya Allah, time tuh terasa sangat hati saya. Time cerita kat suami pun air mata dah bergenang dah. Tengok muka suami pun sedih. Saya tau dia sedih sebab the way my bestfriend layan saya. Lepas tuh terus saya cakap, 'Semua update dia dekat FB or her blog entries pasal her pregnancy, semua I tak comment. Sebab I rasa kalau I komen I tak ikhlas'. 

To those yang baca entry saya dan tak berada dalam situasi macam saya (TTC), please don't get me wrong. Saya bukan jeles atau dengki sebab kawan saya pregnant. Sungguh saya happy untuk dia. Tapi, apa salahnya simpan sekejap kegembiraan tuh time saya tengah ceritakan kekecewaan saya? Esok tuh bila chat, nak cerita sampai petang pun cerita la. Huhu. Tapi tulaa, kan saya pernah cakap dalam my previous entry, 'Kadang-kadang orang yang rapat dengan kita sekali pun tak akan faham apa yang kita lalui sebab dia tak pernah lalui'. 

Ok, bye!

11 comments:

  1. salam..totally aggree..

    ReplyDelete
  2. Anon: salam, thanks for your comment..ermm, orang yang rasa sajek yang akan memahami :)

    ReplyDelete
  3. Ily: couldnt agree more..
    like one of my office mate, mula2 sibuk cite pasal persiapan kahwin dye, pastu ari2 cite pasal pregnancy dye, skrg hari2 cite pasal anak dye...very annoying...
    kita bukan jeles ke ape ke (ok, memang jeles gak) tapi bukan sebab tak suka dgn kegembiraan org lain, but we were jealous because we dont have it yet...

    ReplyDelete
  4. honeylily: hi..and thanks for dropping by..i ada ramai colleuague yg dh ada 2, 3 org anak pon..but the way they're telling story pasal anak2 diorg tak buat i rasa annoying or terasa sbb i still tadek anak..but ada yg br anak sorg or tgh pregnant, every words yang keluar dr mulut dia wat i annoying.haha..maybe kita yg ttc nih hati senipis tisu kot ;)

    ReplyDelete
  5. sye pun de pegalaman yg same..TTC for 1 year 9 month..mg sedih..bile kwan2 kt bercerita tntg pengalaman diorg pregnant tnpa pk perasaan kt..wahai insan2 d luar sana..pleaseee consider perasaan ktorang jgk..bercerita x salah..tp klu dah over acting, sedih jgk kt..smapai kdg2 terdetik...knp aku yg dipilih utk di uji camni..Ya Alla Allah kurniakanlah aku sekuat2nye semangat menempuhi dugaan mu...aminnnn...

    ReplyDelete
  6. Anon: yup, btol. Cerita boleh cerita..tapi jgn laa smpi over excited sampai lupa terus org yg dgr cerita dia nih dh bertahun2 tggu nk pregnant..Kadang-kadang terasa macam tak daya nak tempuh dugaan nih..tp kadang-kadang rasa macam ada kekuatan jugak..I'm glad that i blogged about this..dpt jumpa ramai kawan2 yang senasib..rasa macam lega sangat dapat support even tho indirectly (by reading their blog)..hey, I think u should have ur own ttc blog too :)) we can be friend..hehe..

    ReplyDelete
  7. wahhhh! u have a such understanding husband!!
    Hi there, happen to klik ur blog kat makemeconceived.blogspot, -kwn saye jugak tuh. nak bace entry awak semua lah! bcoz we are in the same-same boat. ! :D not sure u dah pnah gi my blog or not..its jayblabbers.wordpress ;)

    ReplyDelete
  8. jayfarhana: Alhamdulillah..so far he's ok..hopefully sepjg ttc nih husband i akan jd seorg yg understanding..InsyaAllah. Thanks fro dropping by. I will visit ur blog..andd, dah add ur link to my blog list :))

    ReplyDelete
  9. ily, br bace entry ni..totally agree with u..my bestie pon sme sng nak preggy..siap bleh plan nk bersalin bulan bape n siap tensen lagi sbb cepat sgt pregnant after 1st baby..kite yg dgr ni redha jela kan..its great to found u guys out here..mmg rase korang TTCians ni jela yg paham hati ni *cheeewaaahh ;p*

    ReplyDelete
  10. Nana: yup, rezeki masing2 kan? But it is so true. Im glad that ive created this blog and kenal TTCians yg lain;))

    ReplyDelete
  11. hai, walaupun entry ni dah lama. nak komen jugak.. saya ada pengalaman lebih kurang macam tu. Tapi bukan kena dengan orang yang pregnant atau yang dah ada anak. Tapi dengan best friend saya yang masih single. Saya share dengan dia saya nak pergi mengurut sebab nak betulkan peranakan and masalah period saya.. Pastu boleh pulak dia cakap "eh, aku nak urut jugaklah dengan kakak tu. Suh cek ada apa2 tak kena ke dengan aku". Time tu memang saya rasa tersentap and sedihlah. Bukannya saya tak bagi. Tapi situasi dia cakap tu tak kena. Kita tengah sedih2, ingat dia nak comfortkan kita. Tidak langsung. In fact dia tak kahwin lagi and period dia pun regular. Tu lah sekarang ni jarang nak share dengan dia. Apa-apa pun mesti dia try nak libatkan dia. Takut kang saya nak wat HSG pun dia nak join sekali.

    ReplyDelete