Monday 12 December 2011

Musykil lagi.

Assalamualaikum,

First of all, saya mintak maaf kalau entry ini mengguris hati mana-mana rakan TTC saya. Tujuan saya post entry ini bukan untuk menunjukkan kegembiraan saya. Sebenarnya, kalau korang nak tau, saya dan suami masing-masing keliru. Saya ambil keputusan nak post entry nih sebab mana laa tahu ada kawan-kawan kat sana yang mengalami kes macam saya.

Ceritanya macam nih, pagi tadi entah macam mana, time bangun tidur saya cakap kat husband mintak dia gerak balik Gua Musang/ Lipis lambat sket. Saya ajak suami ke Klinik Aman (klinik sakit puan yang saya pegi scan Selasa lepas) untuk check lagi skali. Untuk dapatkan kepastian. Ingatkan nak mintak doktor buat ujian darah laa sebab ada komen dalam entry lepas daripada LadyMira & JD yang suruh saya check darah. 

Sampai kat Klinik, saya satu-satunya patient time tuh. Masuk jumpa doktor yang sama. Saya cakap yang saya still tak period and ada lagi rasa sakit macam period pain tuh. Doktor cakap nak buat urine test. Saya cakap kat doktor yang saya dah test Jumaat lepas kat rumah, still negative. Doktor cakap takpe. Saya cakap lagi, saya baru jek lepas kencing (sebenarnya saya takut nak buat upt lagi dah. Huhu). Lepas tuh doktor dengan sabar cakap, 'Takpe. Dapat few drops pon takpe'. Hehe. Lepas bagi botol urine tuh dekat nurse, dia ajak masuk bilik doktor sekali. Doktor keluarkan tester. Lain macam sket tester dia, bentuk empat segi. Doktor pon drop urine and doktor tolak tester tuh dekat saya. Saya blur nak tengok macam mana. Doktor explain tengok kat window mana. Pastu doktor hulur tangan dan cakap, 'Congratulations'. Alhamdulillah, Ya Allah! Saya macam tak percaya. Menangis saya depan doktor. Lepas tuh doktor suruh saya pergi HKL and inform yang saya pregnant supaya diorang dapat keep track perkembangan saya. Saya kan buat IUI. Masa keluar, suami tengok saya (suami tak ikut sebab saya tak bagi. huhu). Saya senyum dan angguk. Masa tuh, tengok muka suami tercengang-cengang. Hehe. Priceless! 

Then kitorang ke HKL. Saya cakap dekat nurse kat situ saya test positif. Nurse tuh suruh saya pegi buat urine test sekali lagi. Masa tuh dalam pukul 11.30 pagi. Saya test kat Klinik Aman pukul 10.00 pagi macam tuh. Tunggu result. Dapat result, negative! Ahh, sudah. Kenapa jadik macam nih? Ada sesiapa ada pengalaman macam nih? Saya dah sedih dah. Sebab terbayang muka suami yang happy tadi. Lepas tuh nurse suruh masuk bilik scan. Buat TVS. Nurse cakap uterus lining tebal. Ada dot tapi tak jelas. Tiba-tiba doktor pakar masuk bilik tuh, nurse pon cerita yang saya buat IUI, lepas tuh ada bleeding, lepas tuh buat upt kat klinik private positive, tapi kat HKL negative. Doktor tengok kat screen, doktor tunjuk dot kecik kat screen. Doktor cakap, tunggu lagi 2 minggu datang scan balik. Doktor bagi saya duphaston dan folic acid. Ikut doktor, sekarang baru 4 minggu dan 4 hari. Kecik lagi. Saya cerita kat husband, terus kami berdua jadik confused. Ingatkan pergi HKL akan dapat result sama laa. So, bole laa lega sket. Nampaknya tak lega jugak laa. Huhu.

Persoalannya, kenapa ek upt positive bole tukar negative dalam masa tak sampai 3 jam? Saya google kat internet. Huii, macam-macam sangat sampai saya takut nak baca. Terus rasa pening kepala. Suami marah-marah saya dok fikir banyak sangat. Suami suruh repeat upt kat rumah lusa. Ada sesiapa penah jadi macam nih jugak? Sungguh saya risau nih. 

Saya mintak maaf sekali lagi kalau entry ini mengguris hati kawan-kawan TTC yang lain.

Ya Allah, permudahkanlah semuanya. Jauhkanlah aku daripada perkara-perkara yang tak elok. Amin.

Ok, bye!

29 comments:

  1. mungkin mmg awal lg tuh ily. jgn risau2 k. rehat byk2.

    rsnya mmg berita baik. jgn fikir byk2

    sy hepi sangat dengar berita nie!!

    ReplyDelete
  2. saya sendiri, upt positif setelah minggu 6.. scan sehingga minggu 10 baru nampak... dun wori, cek lagi 2 minggu ye..

    tahniah ye..

    ReplyDelete
  3. harap sgt its positive. mira pun xtau kenapa upt kejap positive kejap negatif. apa kata try guna upt clearblue yg mahal tu plak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hye sis.. saya baru je dpat situasi ni.. saya cek upt kat dr private positif bila cek kat rumah negatif adakaa selepas 2 mnggu result mnggembirakan atau mnghampakan

      Delete
    2. hai sis..sy mengalami situasi ni skarang.. 1st pregnancy sy miscarriage mase usia 6minggu.. ni pregnant lg.. test gune test stripes kat rumah mesti jd negatif..test guna yg jenis kaset jd positif tp kabur..tp bahagian ari2 xselesa..g klinik buat upt positif..xtau nak gunapakai yg mana positif ke negatif..

      Delete
    3. Sis.. sy pun alami macam sis.. test kaset positif kabur tapi test pakai strip negatif.. sis camne?

      Delete
  4. JD: tulaa..sy nih byk pulak fikir..tuh yg suami marah..InsyaAllah, kalau ada rezeki. InsyaAllah. Thanks a lot dear :)

    Anon: yeke? ermm..at least lega sket bila baca pengalaman awak..Thanks dear. InsyaAllah :)

    Lady Mira: Itu laa tuh..ily igt nk try beli yg clearblue tuh. Sb yg doctor private tuh check pon dia keluar + /- mcm kt clearblue. HKL guna yang mana tatau pulak. huhu. InsyaAllah nextweek baru nak repeat upt.

    ReplyDelete
  5. salam,

    Insyallah mmg akn ada gud news..sy xpenah kna cmni tp ada gak mber2 yg kna cmni dan mmg slps 3/4mgu bla pegi scan br nmpk..

    Tmbh plak klau kita nya kulit pewot kot jns yg tebal so mmg ssa nk nmpk lau msh awl2 scan..xper nti ag 2/3mgu try g scan blk..Nie adalh permulaan tuk berita gembira tue..Jg dri baik2,jgn lasak, ubt yg doc bg tolong jgn skip mkn yer..

    Yg penting teruskan berdoa yer dear..^_____^

    ReplyDelete
  6. Emm kalau pasal scan tu mb die kecik lagi ily.InsyaAllah ada.Saya masuk 5 minggu buat scan diaorg ckp takde pape jugak yg nampk..tapi bila dtg 2 minggu lagi baru nampk dot2 tu..hehe..jgn risau ye.Mb test ke 2 tu negative sbb baru jek buatkan pukul 10 tu.Esok pagi bagun awal cuba test tgk.Jgn stress2 k.Sy pasti mmg awk pregnant..hehe..congrats.

    ReplyDelete
  7. jgn risau. awal lagik kot. dan rasanya klinic tu gunakan upt yg sgt sensitive kot. hkl pakai upt biasa je kot. ada tak die buat blood test? u should insist on doing blood test. sbb blood test mmg sgt accurate.

    dont worry, insyallah ada. biasanya doc tak bole nk kata apa2 sampaila week 6. dan die bagi duphaston, utk kuatkan rahim. makan, jgn miss langsung. sgt penting on early pregnancy. i still amik sampai skang (sbb ade history dlu).

    doa banyak2. kitaorg sume doakan u.

    ReplyDelete
  8. Salam, Ily..
    baru jenguk blog ily..
    bz sgt last week, outstation..
    Ily, sy merasakan ini berita gembira :-)
    semoga semuanya berjalan lancar dan dipermudahkan Allah..ily jgn stress sgt, yg penting skrg ni, jaga diri baik2..jgn lupa makan ubat yg doktor bagi..InsyAllah, dengan izin-Nya, rezeki zuriat itu milik Ily..doa banyak2 ye Ily..

    ReplyDelete
  9. ily..u duk mana...org gombak gak ke? i selalu gak refer kat klinik aman tu..kenal sgt doc india laki bini tu..sumtaim diorg tu mcm garang sikit..hehe

    i penah deeply goggle prob mcm u cakap tu gak..tp i xpenah alaminya lg..cuma i xcaya i ngndung..so..i nak pastikan UPT i buat tu betul2..takot bole jd -ve..

    mungkin terlalu awal...u jgn test UPT byk2 kali..nanti lg bt u confused..tunggu la seminggu lagi..insyaallah..dot (sac) tu dah ada...insyallah dh ada la tu...

    ReplyDelete
  10. alhamdulillah.. semoga semua nyer selamat, jangan risau ye

    ReplyDelete
  11. LoVEaQshA: Itu laa..kalu ikut date utk next scan, time tuh dlm 6 mggu..hopefully everything will be ok..InsyaAllah.

    Halimaton: Thanks dear. Saya dah risau nak buat upt lagik. Byk kali sgt -ve. Sekali kat klinik tuh jek +ve. Huhu. Tunggu utk scan lg 2 mggu la kot. Harap ada laa rezeki kali nih. (daripada sy tak berharap, terus jadik berharap bila situasi macam nih. huhu).

    ~S~:Yup. Masa i refused nak wat upt kat klinik tuh, doctor kt situ cakap tester tuh very accurate. Wallahualam. InsyaAllah, lg 2 mggu scan tgk mcm mana. Kalau sy takleh sabar tggu 2 mggu, maybe akan wat blood test. Waiting game adalah sangat memenatkan. Huhuhu. Jgn stress! Hehe. Thanks doakan ily :)

    Siti: Hai siti :) Thanks a lot dear. Tak putus2 doa sekarang nih. Risau pulak bila dah jadik macam nih. InsyaAllah, kalau dh tertulis ada rezeki sy kali nih. InysaAllah :)

    mag: u org gombak ke? i duk kat danau kota, setapak. MIL kat gombak. Hehe. I check up dgn wife dia. So far, mcm baik jek. Tapi penah jugak check dgn husband dia. Serius sket kan. Hehe. Kalau tny byk2 soalan, dia marah. Dia cakap jangan stress2. Relaks saja. Haha. Betul laa..bila dh test upt beberapa kali nih, mmg i dh confused pon. Huhu. Sekarang, tunggu jelaa lg 2 mggu utk scan. InsyaAllah kalau ada rezeki.

    cinta: Thanks dear. InsyaAllah. Amin :)

    ReplyDelete
  12. ILY-mcm gud news je..insyaAllah..ada rezeki ily kali ni...amin..amin..amin..=)

    ReplyDelete
  13. Bagi preggy yang kurang dari 6 minggu .. kandungan HCG sangat kurang .. namun akan multiple dengan galaknya.....selepas 2 minggu...jika nak confirm.. request for BETA HCG Test.. guna Blood.. jika melebihi 1 IU... mmg positif cuma take time.. UPT mmg boleh -ve n +ve sb .. guna urine .. kandungannya berbeza ketika kencing ....

    ReplyDelete
  14. ily, tahniah..rasanya masih awal lagi..yg penting mkn ubat doc bagi..jaga kesihatan diri..elakkan buat kerja berat2 (sidai baju, ambil barang d tempat tinggi, turun naik tangga kena slow2) makan pn kena jaga,,jgn pandai2 nk sapu minyak panas ke apa..kalau rs perut tu mcm kembung /angin biar je..teh/coffe/nescafe pn try to stop dulu..sbb x elok utk perkembangan bayi...yg penting doa, solat dhuha n hajat spy dipermudahkan..

    ReplyDelete
  15. Nana doakan yg terbaik untuk ily =)..dont worry, rasenye ttcians tak terasa hati pon sbb u deserve this..ily dah usaha macam-macam n insyaallah kalau tertulis ni rezeki ily mesti ade

    jangan stress sgt ye =)

    ReplyDelete
  16. ily..i duk taman melati...dkt sgtla danau kota..my mom org gombak gak..:D
    bolela kita jumpe2 nanti..hehe..

    i doakan berita gembira utk u..apa2 nanti updated la ok..:)

    ReplyDelete
  17. ily, dont worry upt mmg mcm tu, ada yg bole read 25miU ada yang 100miU baru leh read,..lepastu pulak kan u dah kencing 3hours before astu maybe sbb ade minum air ke ape, ur hcg level dah diluted sket kot. buat blood test boleh kompem betol2. anyway if its really good news, congratulations!! :D usaha dah lama, Allah telah makbulkan :)ramai je my fren yg kes mcm ni. skejap2 positif astu negatif..kalau awal2 mmg mcm tu. tggu 2weeks mcm mana, kalau ada BBT lagi la boleh kompem sebab kalau temperature high, insyallah memang pregnant..

    ReplyDelete
  18. As salam Ily....

    Saba ye Ily...moga2 ada berita baik buat Ily dan semua yg TTC nnti.Amin....

    ReplyDelete
  19. My dear fren Ily,saya yakin ini berita gembira buat u n hubby. do take care ya..jgn stress2..relax2 jer..jgn buat kerja berat2,.bykkan rehat..biar hubby tlg buatkan kerja rumah k.. ;)

    ReplyDelete
  20. Dear friend,
    Alhamdulillah....
    Awal lagi tu kalo nak buat UPT test...
    InsyaAllah...Dengan Izin Allah rezeki itu milik awak jua...cuma cpt atau lambat~AMIN~

    ++umaira + umar++
    http://dgnizinya.blogspot.com/

    ReplyDelete
  21. sy pon macam sis.. test sndri positif.. tp bila g klinik gov negatif plak..

    ReplyDelete
  22. Nak share jugak. 3 hari test positif tapi samar. G klinik positif lepastu doc suru dtg lg lepas 2 minggu. Lepas 2 minggu tu cek pregnant teat jd negatif...scan mmg tak nampak apa. Hmmmm redha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Knpe ye sbnyer... Saya pon mcm tu jugak... Sedihh

      Delete
  23. Sya Pon tegh alaminye ....2 hari lepas jam 8 pm sye test 2 line tapi samar2....n esok paginye 6.30 sye repeat 2 line jugak dan pekat .. Sye dh exctd dh . .Nk kepastian sye test lagi pukul 10 still 2 line... N decide test lagi subuh tadi sebb nk pergi klnk nk konfrm prgnt or x tetiba -ve... 😭😭....n tadi sye test lagi n masih -ve ....Ada sapa2 tahu apa mslh sye . .Tapi perot sakit mcm nk period. ..

    ReplyDelete
  24. Baru ja alami minggu lepas.. Check sendiri banyak kali upt negative result.. Test upt di private clinic positive result.. Balik rmh buat lg utk bbrapa hari, mmg negatif.. Sampai skrng msih negatif.. So x tau la pregnant ke x.. Malas nk pi scan takut kecewa.. Haha

    ReplyDelete