Thursday 2 May 2013

Supplements While TTC

Assalamualaikum,

Supplements for TTC termasuk Vitamin E yang tiada dalam gambar.

Inilah supplements yang saya dan suami ambil sekarang.  Produk Shaklee yang tiga tuh, Zinc Complex, B-Complex dan GLA Complex saya baru start makan minggu lepas. Saya order dengan blogger dan TTCian, Zana Adieyza (thanks Zana!). Maybe korang boleh google pasal vitamins Shaklee nih semua. Kalau berminat, boleh contact Zana untuk order. Saya baru sangat ambil vitamins nih, jadi saya tak boleh nak review lagi. Nanti InshaAllah saya share ek. 

Pati Delima Gulsan pula saya dah start almost two months. Saya dah lama nak beli pati delima nih, tapi tak terbeli sampai laa saya jumpa satu kedai jual produk Arab kat Medan Mara. Terus saya beli tiga botol. Lagi dua botol saya bagi kat mak ayah untuk minum. Harga pati delima kat kedai tuh RM12. Kat tempat lain saya tak pasti. Tapi kalau compare dengan yang jual online, memang jauh sangat beza harganya. Apa kesan yang saya rasa sepanjang minum pati delima? First, rasa sedap sangat! Haha. Itu kira kesan pada tekak saya laa. Hehe. Yang paling saya suka lepas ambil pati delima nih, esok paginya senang jek proses pembuangan berlaku. Hehe. Pastu saya rasa muka macam glowing sikit. Mungkin saya perasan atau perasaan. Hehe. Saya campur satu sudu pati delima dalam segelas air dan minum dua kali sehari, pagi lepas bangun tidur sebelum mandi dan malam sebelum tidur.

Vitamin C, E dan multivitamin tuh saya share dengan suami. Surbex Zinc dalam kotak hijau tuh suami saya punya. Saya nak suruh suami makan Zinc Shaklee, tapi ada banyak lagi Surbex tuh. Lagi pon dua-dua zinc. Rasanya tadek masalah nak ambil yang mana satu, kan? Zinc tuh saya makan sebab rambut saya gugur banyak sangat. Habis lantai toilet, lantai rumah penuh rambut jek. Kalau sikat rambut pun sama. Penuh sikat tuh. Haishh, risau. Hopefully ada perubahan lepas nih. Speman Himalaya masih gagal diperolehi. Dah dua outlet saya pergi. Outlet kat Wangsa Walk Mall dah habis stok. Outlet kat Midvalley pulak in renovation. Saya ada booked kat outlet Wangsa Walk Mall, tapi sampai sekarang staff dia tak call. Nanti nak pergi tanya laa.

B-Complex dah ada acid folic, jadik saya dah tak telan acid folid kecil-kecil tuh dah. Nak senang jek kan. Hehe. GLA Complex pulak untuk stabilkan period saya. Memang saya period setiap bulan, tapi cycle tak konsisten. Paling pendek 24 hari, paling lama 33 hari. Susah nak bajet hari subur kan kalau macam nih. So, inilah usaha saya. Banyak saya baca kat internet yang GLA berjaya stabilkan period. Itu yang saya berminat nak try. Banyak jugak testimonial yang berjaya pregnant lepas consumed GLA Complex, B-Complex Shaklee nih. Mana la tau ada rezeki Allah nak bagi. InshaAllah :)

Sekarang saya rasa nak try dengan supplements jelaa. Tak rasa nak pergi HUKM lagi dalam masa terdekat nih. Hopefully ada hasil dan tak payah pergi dah laa. Aminnnn. 

Oklaa, kalau korang ada nak share supplements yang bagus-bagus, meh laa share meh. Hehe. Ok, bye!

19 comments:

  1. I ambil multivitamin n tambah sikit vit c. Dulu selalu cepat selsema n bila batuk berpanjangan. Lps amik vit tu, alhmdllh, jarang selsema n cpt sihat :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah, bila rajin amik vitamin nih semua..selsema pun jarang-jarang dah :)

      Delete
  2. ily...susah ek carik Speman Himalaya? my husban pon makan supplement tu jugak..
    kami ambik dr klinik je..doc yg bagi...ramai jugak saya baca yg susah nak dpt ..
    saya duk gombak..kalo dekat saya boleh belikan..ceehh...hehe
    hmmm...harga diluar berepa??saya xingat kat klinik jual berpa..
    sb kira lump sum semua kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulaa. Sy dah carik kat 2 outlet. Klinik mana kat Gombak? Maybe boleh pergi carik nanti :)

      Delete
  3. Saya one of the ttcian... Saya pun baru amalkan Shaklee Supplement... saya jenis period tak regular... alhamdulillah bulan 3,4 period dah datang... Bulan 4 tu boleh tahan banyak jugak... Bulan 5 nie kena lah tunggu...
    Saya amalkan B complex n GLA...

    saya beli dari sini...

     http://emashaklee.blogspot.com/

    FB : https://www.facebook.com/MummyMa.DaddyRie.Shine




    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Nampaknya ada kesan positif untuk awak :)

      Delete
  4. Klinik Medina- dr masitah mansor.kat Taman Melati Utama sebelah secret recipe.
    shoplot situ sederet dgn old town, sate kajang, dll
    saya x sure kene register jadi pesakit dia ke x..beli ubat kat situ..
    tp bolelah kalo awk nak tanya..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo, sy tau klinik tuh. Takpe, nnt sy try tny. Thanks bgtau sy :)

      Delete
  5. Gud luck babe! :) I amik pati delima tu jgk. And perasan jgk muka cam licin je. hahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Good luck to u too! Haha. Kannn? Kira I bukan perasan laa muka I glowing. Haha.

      Delete
  6. TQ Ily seba sudi beli shaklee dengan zana & sudi link ke blog zana..

    Ily, kita think positive jer.. kita makan vitamin sebab nak jaga kesihatan.. if badan kita sihat, insyaAllah semuanya akan berjalan lancar.. dapat elakkan penyakit skrg & masa berumur nnti.. if ditakdirkan Allah ada rezeki untuk baby, Alhamdulillah..

    teruskan makan supplement x kira dari brand mana pun.. yg pntg kita berusaha jaga kesihatan k..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup, setuju dengan komen Zana. Di samping untuk TTC, vitamin nih semua untuk kesihatan diri jugak. Pasal anak tuh, Allah yang tentukan. Thanks Zana :)

      Delete
  7. hi..
    saya currently on vitamin too..
    last time jumpa prof hamid arshat,he gave me EPO and my husband kapikachhu.but since vitamin yg dibekalkan after my laps last time masih ada which are asid folic,habbatus sauda and fish oil so now saya makan semuanya..:)
    mula2 risau gak bila utilize all..sbb mula2 after mkn tuh mcm ade pening2 lalat sikit..but now dh ok.after all it's just supplemenent right...bkn ubat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup, rasanya tadek masalah nak consume vitamins, just jarakkan waktu pengambilan. Sy pun perasan sy pening-pening masa awal-awal makan vitamins tu. Hehe.

      Delete
  8. Assalam ILY,

    Dah lama sy jd silent reader...nak cari Speman Himalaya ye, kat Butik Himalaya IOI puchong masih byk stok dia dn kat Farmasi AA kat Bangsar pun ade stok dia. Jiran sy (kawen 3 tahun - irregular period) pun makan product Shaklee nih, Alhamdulillah xsampai sebulan consume dah preggy..rezeki masing2 Allah yg tentukan..sy pun masih TTC juga..ape2 pun doa, usaha & tawakal je pd Allah, InsyaAllah kita pasti akan merasai anugerah Allah ini..amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,

      Thanks sudi baca blog sy. Hehe. Betul laa tu..rezeki masing-masing. Kita hanya mampu berusaha dan berdoa semoga Allah makbulkan. 1 more thing, thanks share pasal farmasi yang jual produk speman tuh. InshaAllah akan cuba carik :)

      Delete
    2. Sharing is Caring dear...^___^

      Delete
  9. Salam. Tumpang menyampuk ya. Kat outlet Himalaya memang byk range product walaupun mahal sikit dari farmasi biasa. Tapi, insha allah...byk stok. Kalau nk saya belikan, boleh juga. Nnti saya pos. Sekadar membantu.

    Ily, nti update ya mcm mana perkembangan. Ada healing crisis tak?

    ReplyDelete
  10. Hai,

    If you want Himalaya Produk please let me know, hald price from outside & don't worried is 100% original is cheaper as my sister work in Mas airline. If you want please email me at mama.zafirah@gmail.com

    ReplyDelete