Thursday 29 November 2012

Hati sakit.

Assalamualaikum,

Ini adalah apa yang saya rasa. Apa yang saya nak sangat luahkan kat depan-depan muka orang yang sangat menyakitkan hati nih.

"Ingatlah, apa yang kita ada di dunia nih hanyalah sementara. Semua Allah pinjamkan jek. Jangan terlalu berlagak dengan apa yang kau ada yang orang lain tadek. Lagi satu, kau bukan kawan rapat aku pon. Kau bukan tau apa yang aku usaha ke tak ke. Jadi, jangan cakap macam kau tau sangat apa yang aku dah buat atau belum. Bersyukur dengan kelebihan yang Allah pinjamkan untuk kau. Jangan nak berlagak sangat!"

Saya masih ada hati dan perasaan serta akal fikiran yang waras. Saya takkan pernah sampai hati nak sound ayat kat atas tuh pada siapa-siapa yang berlagak tak kena tempat. Lebih-lebih lagi pada seorang perempuan yang sedang mengandung. Tolong belajar hormat perasaan orang lain.

Maaf, entry ini mungkin penuh kemarahan. Entry ini jugak mungkin akan mengundang ayat-ayat yang mengatakan saya cemburu. Saya tak cemburu! Tapi saya menyampah dengan orang yang berlagak dan tak sedar diri yang semua nih hanyalah pinjaman.

Saya pon ada hati dan perasaan untuk bersedih. Tolong jangan lupa itu.

Ok, bye!

13 comments:

  1. Ida pernah rasa macam tu! Luahkan je lily.... Kita akan jadik legaaaaa

    ReplyDelete
  2. Akak, kita sedih bila org yg tgh pregnant tanye kita "dah ada isi ke?". T_T

    ReplyDelete
  3. mereka tak tahu betapa kita berusaha untuk dapatkan zuriat..siapa yang tak nak amanah Allah itu ...=(

    ReplyDelete
  4. cakap aje kat depan muka dia.

    husband saya, dah few time kawan dia perli, kawan2 lain yg lg lambat kawen dr dia dah pregnant isteri2 nya, husband saya balas aje direct "kalau Tuhan nak ambik, bila2 atau sekelip mata Dia boleh ambik. hidup ni jgn sombong sgt".

    senyap semuanya.

    yakin dengan takdir Tuhan, apa yang dia bagi sekarang adalh yang terbaik untuk kita.

    ReplyDelete
  5. saya pun sama .....sakit hati bila diperlakukan macam tuh....bila bercakap tu x fikir perasaan org lain kan...

    ReplyDelete
  6. saya setuju ngan awak..kita ada hak utk rasa sedih..tp tak bermaksud kite ni merungut..tapi orang2 yang tak pndai jaga hati sikit..orang cakap..empathy...tp kalau diorang....kite care, diorang cakap pasal anak sakit,kite suggest macam2..diorang ngadu anak tak makan, saya suggest buat tu buat ni....bday party anak, baju anak..saya boleh sembang mcam biasa dgn orang2 ni..tp sedikit pn tak rasa yang sebenarnye.......saya nk juga rasa...tp sikit pn saya tak jeles..tp sekadar memahami...semoga kawan2 ttc sy bertabah hati...bahagialah kite dgn cara kite sendiri, berdua ke, bertiga ke, berlima ke..kalau keluarga tak bahagia, suami buat hal , payah juga..

    kite usaha ke, kita buat ape ke..kite n suami je tau....ada kwn ttc yg saya kenal, suami die tanak amik tau pn..lg sedih.......

    ReplyDelete
  7. x siapa yg mampu fhm hati kita.. kecuali org2 yg senasib ngan kita.. sabar je lah.. itu lebih barakah. :)

    ReplyDelete
  8. dont worry, mungkin dgn meluahkan awk rsa lbh lega. ramai lg org2 yg menyokong n memahami di blkg awk sama ada awk sdr atau tak. ni perkara biasa. mknanya kesabaran awk thp tggi. syabas! saya pon phm sgt sbb ttc lama jgk. mmg mkn dlm je lah. ade jgk kwn rpt yg pntg jumpa msti nk tanye dah ade isi ke blm? bkn saya je, kwn2 ttc lain pon dia akn tanye mcm tu. bila x thn sgt sya try pk positif. dia cuma cakna, dan x sbr nk tgk kita ada isi jgk. n dia xde niat nk sakitkan ht sya. org yg x prnh ttc xkan phm perasaan kita.

    ReplyDelete
  9. Setuju... Susah nak cari kawan baik dan memahami kita. Kebanyakannya hipokrit, depan baik tetapi belakang suka mlihat kita susah...,

    Banyakkan berzikir dn mengadulah kepada Allah.. Dia adalah pendengar dan penyejuk hati di kala kesedihan..

    ReplyDelete
  10. Ily, I totally know how u feel. I had a friend, yg memang again and again point it out to me yg dia dah ada anak, dan saya belum. Tak tau la dia buat tu sengaja ke tak, tapi memang sakit hati. Luahkan however you feel, and let it go. Sebab not many will understand how we feel. Hanya yg melalui apa yg kita lalui akan memahami.

    ReplyDelete
  11. hanya yang merasa je faham ape yg dirasa :'(

    ReplyDelete
  12. salam,

    akak 1st time baca blog u...akak pun pernah mengalami perkara yg sama...baru jer smbut ulangthn perkahwinan ke 9 thn, anak pulak baru cukup 4 tahun...so blh agak kan lama menunggu,IUI pun pernah buat...akak doakan awak tabah, yg merasa jer yg tahu bgmn rasanya...semoga Allah perkenan doa kita semua...Amin...:-)

    ikhlas, kak nor

    ReplyDelete