Sunday 8 January 2017

2017 - Time for TTC treatments! Acupunture & chinese medicine.

Assalamualaikum!

Selamat Tahun Baru! Lama betul tak update blog TTC ni. Selepas laparatomy dan injection lucrin, saya memang betul-betul berehat daripada treatments. Rehat sungguh-sungguh. Tambah isi dan lemak badan. Haha. 

Period pertama selepas lucrin ambil masa dalam 3 bulan. September 2015 saya period balik. Period pain bergantung kepada keadaan. Ada cycle yang tak sakit langsung, ada cycle yang sakit (tapi still boleh tahan). Alhamdulillah since September, period datang setiap bulan. Cuma ada masa pendek sangat like 3 to 4 days je yang betul-betul bleeding. Malas nak fikir sangat. Anggaplah biasa. Huhu. Last HSG kat HUKM, both tubes clear dan tiada cyst detected. Syukur Alhamdulillah.

Ok, enough with throwback and lets talk about 2017. Tahun ini adalah tahun untuk memulakan semula TTC treatments. Kami decide untuk ke KL Fertility Centre dan memilih Dr. Natasha. Sepatutnya, ikut plan asal bila period je pada 2 Januari 2017, saya terus call klinik untuk start treatment. Tapi bulan ni, saya tak dapat ke klinik sebab pada CD2 saya tak available untuk ke klinik. Kekangan kerja. Saya still call klinik tanya pendapat. Nurse cakap better start next cycle. So next cycle it is! 

Jadi, apa yang saya buat bulan ni sebab tak dapat jumpa Doktor? Saya start makan supplements like folic acid, vitamin C, vitamin E, multivitamin and COQ10. Makan secara konsisten setiap hari. Siap set alarm kat handphone. Hehe. Suami pulak still makan zinc, speman, vitamin C, multivitamin and COQ10. Other than taking supplements, saya try acupuncture and chinese medicine. I made a visit to Ren Yi Acupuncture & TCM Treatment Centre at PV15 Setapak on CD1. Jumpa dan dapatkan consultation daripada Dr. Angeline. Cerita history sakit apa dan treatments yang pernah buat sebelum ni. Then dia check nadi pada tangan. Dia kata pulse saya kuat. Dalaman yang lain semua ok, kecuali rahim saya sejuk. Dia kata tak bagus untuk implantation sebab rahim kena dalam keadaan warm. Jadi dia tanya nak buat acupunture sahaja atau both acupucture dan chinese herbs. Saya decide untuk buat both. So, pada hari tu saya buat acupuncture kat situ. It took about 2 hours dari consultation sampailah habis acupuncture. Ada banyak points yang dicucuk jarum. Kat perut 6 jarum, tangan kanan 2 jarum, tangan kiri 4 jarum, kaki kiri kanan dalam 8 jarum kot. Tak sakit pun masa dia cucuk. Tapi bila dah cucuk tu rasa macam ada renjatan elektrik kat tangan and kaki. Hehe. Masa acupuncture tu, dia ada buat kaedah moxibustion jarum pada kaki (burning dried mugwort (moxa) on particular points on the body). Acupuncture ambil masa dalam 40 minit. Then lepas dia cabut semua jarum, dia buat proses macam bertungku. Tapi alat yang panas tu diletakkan je atas perut yang dilapik tuala. Ambil masa dalam 30 minit. Lega perut masa tu sebab kebetulan tengah period pain. Selesai semua, dia bagi ubat untuk seminggu. Minum 2 kali sehari (selepas breakfast dan dinner). 




Inilah rupa chinese herbs tu. Dapat juga mug kecil untuk bancuh herbs. Rasa macam mana? Macam herba lah. Haha. Macam minum jamu, tapi tak pahit sangat. Gigih juga bancuh dan minum kat office. Hehe. So far boleh je telan. Tadek masalah nak termuntah ke apa. So far so good. Hehe. Apa kesan daripada acupuncture tu? Saya rasa darah period saya keluar lancar. Hari ni CD6, still ada spotting. Kalau tak, CD4 dah clean and clear. Kesan minum herba tu pulak, badan rasa warm je. Kadang-kadang berpeluh panas jugak. Maybe normal la kot since dia nak bagi rahim warm. Next appointment untuk acupuncture and another round of medicine (untuk boost ovulation) pada Sabtu depan (14 Januari 2017). Kali ni kena pergi dengan husband sebab dia nak check husband. Kalau perlu, dia nak bagi ubat untuk husband juga. Jadi, total kos acupuncture and chinese herbs adalah RM210. Acupuncture RM150 untuk 2 sesi dan chinese herbs RM60 untuk seminggu.

Berminat nak try acupuncture? Boleh tengok alamat pada gambar kat atas. Nombor handphone pun ada. Whatsapp je uols! Nanti dia reply. Hehe. Oklah, itu cerita permulaan TTC treatments saya. Semoga istiqamah dan mendatangkan hasil yang ditunggu-tunggu. InshaAllah. Ok, bye!

6 comments:

  1. All the best ILY! Smg Allah permudahkan... Amin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aminnn. Thanks Nina. How's Amna? Bestnyaaa dah ada baby. Hehe. All the best in motherhood journey!

      Delete
  2. akupunture the best. kita suka buat. kita buat kat pandan indah. nanti leh try kat sini pulak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita baru first time try ni. Best jugak, cuma seksa nak habiskan ubat herba tu. Haha. Pandan indah kat mana? Nanti share ye. TQ awak :)

      Delete
    2. ingat pandan indah je. tapi tahulah kedainya kat mana ...

      Delete
  3. Hai ILY,

    Eyza dah lama tak tinggal jejak kat sini.. Silent Reader je.

    Eyza pun teringin nak try Akupuntur ni. Nanti boleh la pegi sana. Thank bgtau alamat.:)

    ReplyDelete