Monday 27 October 2014

Jom Detox!

Assalamualaikum,

Saya dah lama stop dari sebarang ubat-ubatan hospital. Last masa saya buat IUI di MAC HUKM dulu. Lepas tu saya teruskan dengan makan acid folic, multivitamin, vitamin B, C dan E. Kadang-kadang saya makan Zinc suami punya. Hehe. Tapi macam biasa, bila dah terlalu banyak vitamin makan, saya jadi malas. Saya makan vitamin B sampai habis sebotol. Kemudian tak beli dah. Sempat amalkan 3 botol rasanya. Multivitamin saya makan bila saya ingat. Vitamin C dan E pun macam tu. Haihh. Teruk betul. Tak istiqamah langsung. Jangan tiru macam saya tau!

Dalam masa yang sama, saya minum ACV. Lama jugak saya amalkan minum ACV sampai laa saya dapat gastric/ acid reflux. Teruk jugak saya kena acid reflux. Tak boleh tido, tak boleh duduk sebab perut rasa penuh jek. Susah nak bernafas. Eh, macam-macam laa. Sampai saya kena inject dengan doktor. Ubat pulak punya laa banyak kena makan. Terus saya stop ACV. Saya tak salahkan ACV sebab ada orang kata gastric dia hilang bila minum ACV. Badan saya ni lain macam kot. Haha.

Kemudian, saya beli chia seed. Saya amalkan minum chia seed water. Saya pernah buat entry blog pasal ni. Silalah godek-godek entry lama kalau nak tau. Hehe. Ini memang saya istiqamah. Rajin betul saya teguk chia seed water ni. Sebab saya rasa paling senang nak buat dan telan. Tasteless. Setiap pagi saya akan minum chia seed water. Di samping makan acid folic tanpa gagal setiap hari juga. Hehe.

Selain chia seed dan acid folic, satu lagi benda yang saya istiqamah ialah minum infused water/ detox water. Sebelum ni saya hanya minum air hirisan lemon. Itu pun dikira detox water jugak. Tapi saya tak ingat bila, saya mula campur hirisan timun ke dalam air lemon tu. Kadang-kadang saya letak daun pudina. Selalu lepas balik kerja saya akan buat satu jug detox water. Simpan dalam peti sejuk. Sebelum tidur saya minum segelas. Esok pagi sebelum pergi kerja, minum lagi segelas. Lepas tu saya bawa sebekas ke pejabat. Minum sebelum lunch. 

Ini lemon + timun + grapefruit. Konon nak kurus, saya beli laa grapefruit. Nak makan begitu saja memang tak sedap. Masam dan pahit!

Apa yang saya rasa bila rajin minum detox water ni? Jawapan paling standard, rasa lawas! Haha. Nama pun detox kan. Hehe. Lain-lain saya tak nampak sangat. Ada la rasa perut macam kempis. Tapi suami selalu kata itu perasaan saya jek. Huhh. 


Korang boleh letak buah apa-apa pun. Ikut apa yang korang suka. Potong-potong, campak-campak. Hehe. Sekarang pun hangat sana-sini orang buat detox water ni kan? Jadi apalah salahnya korang cuba. Saya dah cuba berbulan-bulan jugak laa. Saya rasa bagus untuk bagi badan rasa ringan dan cergas. Benda yang mudah dan senang ni jangan dilepaskan. Cubalah :)

Ok, bye!


8 comments:

  1. Ily...Yani pun paling rajin buat air minuman chia seeds + lemon + teh hijau boh....mmg lawas setiap pagi dan petang, jadi x de istilah perut buncit sangat..mmg terasa perut kempis skit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yani campur sekali ke semua bahan2 tu? Ily tak penah campur lg chia seed dgn detox drink tu. Hehe. Kiranya mmg perut ai ada kempis sikit laa, bukan perasaan :p

      Delete
    2. Haah..tu namanyer pemalas..hahhaha....sekali harung bancuh untuk minum sepanjang hari...bila kita lawas, perut akan automatik tak membuncit...kita yg lawas, kita tahu la tahap kempis kita...org lain apa tahu? Hehehe...

      Delete
  2. Akak buat juicing, minum air lebih 2liter sehari, kadang2 buh lemon dalam air tu.. dan skrg ni hasilnya.. jeans akak dah longgar. Tu hari pergi Perth mmg nyampah sbb rasa seluar cam longgar je.. dah la tak bawak belt.. nampaknya kena beli suar lain nih. Hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ily skrg pun dah mampu habiskan air masak lebih 2L sehari. Hehe. Best laa Kekda makin slim! Tapi memang bila tgk gambo Kekda dengan kangaroo tuh, nampak macam budak habis sekolah pulak. Hahah. Awet muda uols :)

      Delete
  3. huhuu...i ni tinggal rajin atau malas je nak buat nih...bahan sume ada kat umah...and sonang yo nk buat... ;-P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memangg. I pon macam u jugak mula-mula. semua bahan ada kat umah tu. Tapi paksa jugak. Nak jadikan habit tu amik masa sket laa kan. Hehe. Go go go ST!

      Delete
  4. Ada pakat2 gak dgn kengkawan sama2 nak buat detox drink ni..tapi tak start2 lg..tq ily 4 sharing.

    ReplyDelete