Monday 5 November 2012

Kata-kata terakhir, maybe?

Assalamualaikum,

Untuk pengetahuan kawan-kawan TTC, saya telah menjalani IUI keempat pada 13 October yang lepas.

Hari ini merupakan CD36. Saya masih belum period. Tapi...dah berkali-kali saya buat upt dan semuanya negatif. Tadi saya ke klinik pakar puan berhampiran rumah dan keputusan tetap sama, negatif. Doktor cakap kemungkinan Utrogestan (ubat progestrone) yang saya kena vaginally inserted menyebabkan period delay. Doktor suggest saya call MAC, HUKM tanya macam mana. Jika perlu stop ubat tersebut, stop laa. Dia tanak ganggu rawatan saya dengan HUKM, so let doktor sana yang decide. Saya dah call, staff MAC cakap, terpulang nak stop atau teruskan sebab dia kata period tetap akan datang kalau tak pregnant. Kalau pregnant, ubat tuh bantu kuatkan rahim selain ubat Duphaston yang saya makan.

Lepas bincang dengan suami, saya decide untuk stop dua-dua ubat dan tunggu period. Cycle saya biasanya 25-29, ini kira dah seminggu la delay.

Perasaan? Frust, tapi tadek la menangis teruk macam sebelum ni. Saya dah ready sebab dah test banyak kali still negatif. Tapi apa yang saya dah fikirkan, saya akan stop blog nih sementara sebab saya rasa saya dah penat nak TTC. Saya rasa macam dah malas nak TTC. IVF/ ICSI pon tatau la macam mana. Proceed or postpone? Saya pon tatau. Sekarang memang saya dah cakap dengan suami saya dah malas nak buat apa-apa. Malas dah nak telab ubat itu, ubat ini. Malas dah nak usaha. Itu yang saya rasa sekarang. Nanti-nanti tak tahu laa macam mana. Next appointment dengan Prof. Zainul on 28 November. Tengok la macam mana. Sekarang saya just harap period datang secepat mungkin.

Saya tau saya pernah janji and cakap tanak give up. Tapi sekarang saya betul-betul dah malas nak fikir dan peduli pasal TTC lagi. Lantaklah. Biar masa yang tentukan.

Kepada kawan-kawan TTC yang dah berjaya dan pregnant, tahniah dan saya doakan semoga semuanya dipermudahkan hingga korang bersalin. Kepada yang masih berusaha, saya doakan usaha korang berhasil. Sungguh saya ikhlas doakan untuk korang.

As for me, saya rasa macam saya nak stop dulu TTC saya. Biar masa menentukan. Thanks for all your kind and supportive words. Saya sangat menghargai doa korang untuk saya. InsyaAllah, ada masa kita jumpa semula kat blog nih. Takecare semua!

Ok, bye!


- Posted using BlogPress from my iPhone

18 comments:

  1. harap awak sabar ye ily.. kita berada di situasi sama..

    ReplyDelete
  2. Rest dulu ily. Pergi bercuti. Tenangkan diri. Mana tahu kuasa ALLAH, dalam masa tu sangkut pulakkk kan.... =)

    ReplyDelete
  3. jgn putus asa!
    i did 2 iui and 1 ivf...all failed...
    tapi tahun depan i tetap nak teruskan... sampai dapat! insyaallah kalau diizinkan allah

    ReplyDelete
  4. Insyallah akn ada rzki awk bila tiba masanya~
    xpelah bila da penat elokla rest dlu,kekdg bdn kita perlukan rht gak bila asik dipkasa mkn/wat mcm2..
    sy dlu pun ms taon lps bila disahkn peknen mmg terkejut sb sblm tue mmg xwat pape treatment da sthun lbeh sb nk rest,mls pk sgt psl nie..
    tup2 Allah bg rzki tue tnpa disangka2..

    Pasti yang berlaku ada hikmahnya~Jgn putus asa ok~Cuma skrg restla dlu,tenangkan fikiran/bdan..

    ReplyDelete
  5. yeah i dulu dah penah sampai tahap malas nak TTC, remember i penah buat entry pasal 'Kalau tak pregnant naturally jugak, so be it.' then i trus stop semua benda. takpe take ur time utk bina semangat balik..kdg2 kite mmg kene quit skejap utk release tension tapi jgn kata putus asa k, itu tuhan marah.
    cuma apa yg i leh suggest is, i think medication sometimes didnt work for some people (mcm i contohnya) so kalau u dah ok nanti, u try jumpa pakar perubatan islam pulak. kite kena ingat apa2 penyakit pun dalam dunia ni, tak semestinya dtg dari medical saja. u kire tabah lagi nak try IUI, i ni doc suggest Gonal-F je pun i terus giveup n taknak cuba lansung n terus takpercaya gonal-f can make me pregnant. apetah lagi IUI. mmg tak terlintas lansung nak cube sbb i takcaya-walaupun ramai yg berjaya after few tries kan. so takpelah ily, u relax2 je dulu, dah sedia nnt leh mula balik tapi cuba lah kaedah lain. too many drugs on our body sometimes makes our system go haywire, bukan jadi lebih baik. u ambik masa utk detox smua drugs2 ni dulu then try something natural/islamic. insyallah k, have faith in Allah :) medical is not the only way to solve infertility. take care dear. :)

    ReplyDelete
  6. Take care! Praying for u~ insyaAllah

    ReplyDelete
  7. saya atau kwn2 ttc yang lain sangat memahami ape yg awak rasa, sbb mungkin antara kami pernah rasa ape yang awak alami sekarang..its ok, not to give up, just put on hold .. take your time sis..sy doakan agar kesabaran, dan dugaan selama ini digantikan dengan rahmat Allah yang mana kite sendiri pn tatau kn? take care, be strong!!

    ReplyDelete
  8. My dear ily, stopping from treatment doesn't mean u r giving up. Take your time, do something else...who knows what Allah has stored for u in his plan... Whatever it is, im sure it is the best for you... Take care :-)

    ReplyDelete
  9. Apa2 pun saya doakan semoga perjalanan TTC dipermudahkan Allah....Dan jgn berhenti berusaha..kita TTC mmg sgt kuat!

    ReplyDelete
  10. it's ok dear..take your time...yes you should give time to yourself...InsyaAllah pasti ada sesuatu yang indah buat you nanti. Pray a lot kay

    ReplyDelete
  11. ily...jgn sekali giveup..tabah hdapi semua ni..
    sy pon pnh rs down jugk...skrg mood malas jgk nk bt apa2.anggapla kite mood berehat skrg ni..

    sy yakin masanya akn tiba.cume kite x tau bile..
    be positive

    ReplyDelete
  12. Salam...sekadar cdngan why not awak try buat ujian darah BHcg mana tau hormon Hcg awak tak leh di detect guna upt lagi....

    Lagi satu nak tanya, waktu awak guna utrogestan, ubat tu ada jeluar balik tak..saya tengah guna ubat tu jugak n bila dah lama dalam 2-3 jam ada cecair putih yang keluar skit...

    Moga dipermudahkan segalanya yer....insyaAllah moga suatu hari nanti kita semua bakal bergelar ibu...:-)

    ReplyDelete
  13. Salam,
    saya selalu baca blog saudari,rasa sedih bila saudari mentioned malas dah nak telan ubat tue dan ubat ini. saya akui saya takder pengalaman ttc, tapi sy pernah experience sakit kakit yg boleh dikatakan teruk jugak hampir 4 tahun. Makan pain killer yg paling kuat pun sakit tak hilang. sy memang give up kdg2 nak makan ubat.Kadang2 sy biar jer rasa sakit, bila dah tak tahan balik usaha lagi cara lain.sy buat semua tue dalam tempoh 4 thn. sy menghitung hari bilalah nak sembuh dan sy sangat risau mcm mana sy nak mengandung dgn keadaan kaki yg sakit boleh ker bawak kandungan. Dengan kuasa Allah, bila sahja sy disahkan mengandung sakit kaki akhirnya hilang. so sy just nak share kalau tgh down bacalah al-quraan sebanyak yg boleh, bc buku motivasi eg jgn bersedih jdlah wanita yg plg bhagia dan solat. Peringatan ini untuk diri sy juga..;-)

    ReplyDelete
  14. sy silent reader akak. saya dah ada anak sorang... tahun ni nak masuk 3 tahun.... sekarang ni berusaha untuk dpt anak yg kedua... dah hampir setahun kami berusaha... tp masih belum nampak tanda-tanda nak berjaya.... tp bila baca blog akak sy makin kuat semangat....sy redha, saya cuba tanam kan kat hati saya... yang anak itu adalah ujian Allah kepada kita.... & dalam masa yg sama... Kita tahu yang Allah x akan menguji hambanya melebihi tahap kemampuannya....Hanya ALLAH SWT sahaja yang tahu apa yang terbaik untuk kita.... saya harap akak akan terus kuat dan saya doakan yang terbaik untuk akak...

    ReplyDelete
  15. Salam perkenalan. Semenjak saya buat IUI last month,saya suka mencari blog2 yg boleh memberi harapan dan semangat melalui IUI ni. Ur blog sy rasa dekat dgn diri saya.Semalam sy dapati IUI kali pertama saya gagal.Bagaikan org hilang iman rasanya. Duduk menyendiri di sudut rumah dan membuatkan saya fikir terlampau jauh. Masih tergiang-giang kata sang suami, " syg sanggup tgk abg selamanya mcm ni", "anak angkat tak sama dengan anak sendiri" dan " cuba sayang pilih abg mati atau abg kawin lain". Apa yg saya rasa hanya Allah yg tahu. Walaupun itu bukan secara langsung,tp saya tahu maksud disebaliknya. Suami sendiri membuatkan saya tertekan. Ini maksudnya final solution bg sang suami adalah kawin lain.Aduh pedihnya. May be Ily bersyukur suami Ily tak pernah mcm ni kot. Hingga hari ni, rasa tertekan sgt jiwa ni,tambah dengan keadaan period ini. Ya Allah tolong hamba-hamba mu yang ingin zuriat ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya allah sampainya hati suami awak ckp camni, he should be more supportive.... i feel bad for u....

      Delete
    2. Sorry to hear that CikLia...sy da ttc for 4yrs..syukur hubby support 150%..sbb dia tau kami x mntak begini..sume urusan Allah,sume rahsia Allah..
      Kami masih usaha..nex year bru plan nk wat IUI..for now dr.ismail thamby asked me to try chlomid..
      Jgn giv up & bersedih...Allah sentiasa brsama dgn org yg sabar..sentiasa bersangka baik dgn Dia.
      Tipulah sy x mngalami depression mcm CikLia..lebih2 lg bila ada ofismate yg selalu perli & ejek sy..sy mnangis smpai MC esoknya...
      Tp anggap je dorg ni org yg bodoh kerana x memahami qada & qadar Allah..

      Delete
  16. jangan berhenti berusaha...saya berkahwin lagi lama drpd awak, tapi saya tak pernah berhenti berharap...semoga Allah mengurniakan apa yang kita hajati

    ReplyDelete