Tuesday 14 February 2012

Anak hai anak.

Assalamualaikummmmmm!

Hehe. Panjang sket bagi salam sebab dah lama tak update blog. Rindu nak blog walking kat blog kawan-kawan. Maaflah, sibuk sket sekarang nih. Keja tengah banyak :)

Pheww~ Baru perenggan kedua saya dah rasa macam-macam nak cerita. Blog sunyi sebab tadek update pasal treatment nak share dengan korang. Memang sekarang nih saya duduk diam-diam kat rumah, tak buat treatment apa-apa kecuali makan supplement yang macam saya cerita dalam entry lepas-lepas. Yang menghairankan saya sekarang nih ialah saya macam dah tak kesah nak pregnant ke tak. Erkk! Serius. Rasa macam enjoy jek kehidupan tanpa fikir pasal anak dalam kepala otak nih. Borak dengan suami pon dah jarang keluar pasal anak. Kenapa ek? Bila kita dah 'stop' treatment automatic rasa terdesak or pressure nak ada anak tuh pon semakin hilang. Tapi dulu-dulu sebelum start treatment, saya rasa saya memang desperate la nak anak. Why? Why? Adakah saya rasa penat sebab dah try IUI sampai 3 kali still tak berhasil, cucuk ubat itu makan ubat ini pon still tak berhasil? Putus harapan kah saya?

Bila saya baca blog kawan-kawan yang try macam-macam, saya kenang balik usaha saya sebelum-sebelum nih. Saya kenang balik kenapa saya nak anak sangat. Sebab saya memang betul-betul nak atau sebab saya nak orang lain tau saya boleh beranak? Astaghfirullah. Mungkin ke sebab tuh usaha saya tak dimakbulkan Allah? Mungkin saya tak ikhlas ke sebelum nih? Sekarang, jujur saya cakap yang saya dah tak rasa pressure nak ada anak. Saya seronok dengan keadaan macam nih. Saya dengan suami boleh sembang macam-macam tanpa salah seorang daripada kami terasa disebabkan sesuatu. Kalau sebelum nih saya selalu tersentap bila timbul  isu anak. Bila fikir balik , 'give up kah aku? redha kah aku kalau tadek anak sekarang nih?'.

Suami pon ada cakap dia suka keadaan saya yang lebih rasional sekarang nih. 'Amboiii! Sebelum nih I tak rasional la ek'. Hehe. Suami cakap, 'Kita berehat bukan bermaksud kita putus asa. Kita dah cuba, tapi Allah masih belum nak bagi. Kita tunggu lagi. Bila kita rasa nak start treatment, kita start balik'. Baiklah suami ku sayang :p Tapi kan, dalam rasional saya nih, saya ada jugak perasaan sakit hati dengan orang yang kurang sensitif dengan kita yang TTC nih. Saya rasa itu normal. Bukan bererti saya cemburu dengan orang yang ada anak. Tidak sama sekali. Saya hanya harapkan mereka yang tidak berada dalam kasut saya dan kawan-kawan yang TTC faham perasaan kita. Saya tak mintak banyak, sikiiiiiit pon jadilah. Tolonglah faham perasaan kami. Ok, pasal nih nanti saya story later! Saya ada kerja, nanti kita jumpa lagi ek :D

Ok, bye!

26 comments:

  1. ily, kadang2 bila kita trying too hard kita xdpt. tup tup bila decide nk bersantai masa tu la rezeki sampai. we never know kn? ;)

    so take ur own sweet time. bila dua2 dh bersedia, boleh la sambung balik. berdua kan lebih baik? hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes dear. Selalu macam tuh laa kan. Bila berharap sgt, tak dpt. Sbb kdg2 bila kita terlampau nak sgt, kita tak redha kan? Macam melawan perancangan Allah pulak ek.

      Hehe. Tulaa, berduakan lebih baik? Terus terngiang2 lagu Melly Goeslow ke sape tah :p

      Delete
    2. betul kata yani tu.. harap kita semua boleh bersabar dengan kententuan ALLAH ni.

      psttt.. kekadang ade gak give up ngan org sekeliling yang gile ni kan?? huhuh

      Delete
    3. Cinta, tulaa. Kdg2 org sekeliling nih tak membantu langsung! yang menyakitkan ati, diorg bkn la kenal kita sgt pon. Cishh!

      Delete
  2. Betul.. sikit pun jadik la ye... =)

    ReplyDelete
  3. Betul tu Ily... eyza pun macam tu.. lepas je iui kali ke3 tak berjaya, terus eyza rehat dulu.. malas nak fikir lg.. InsyaAllah, lepas ni kalau dah ok.. baru nak start treament balik....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup. Takpelaa eyza, kita rehat dulu. Nanti bila dah ready, mulakan balik :)

      Delete
  4. ILY, just enjoy ur time now...hve a lot of fun! :-)

    ReplyDelete
  5. ily, Acha Sepriatasa. eh btol ke eja? hihihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha! konfiden jek i ckp melly goeslow. Maluuuuu :p

      Delete
  6. Malas... tu je akak mampu katakan. kut ada, ada le kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kekda, kan? Kadang2 rasa nak pasrah macam tuh jek. Huhu. Tp kalu tak usaha, mcm mana nak dpt. Cuma dlm kes kita nih, semuanya ketentuan Allah. Kalu dh ada, mmg ada laa :)

      Delete
  7. Replies
    1. Auww~~ Terharu ada org rindu saya :D thanks dear!

      Delete
  8. Saya pun asyik dengar lagu Berdua Lebih Baik-Acha Septriasa dengan lagu Two is Better than One - Taylor Swift ft. sape ntah.. saya kagum dengan semangat Ily..

    ReplyDelete
    Replies
    1. B&C, thanks a lot dear. Sy suka baca blog awk. Penulisan awk sgt jujur sy rasa :)

      Delete
  9. sometimes mmg kena rehatkan our mind & body dr fikir ttc je & ubat2 yg mcm2 ni..kita penat & body kita pun penat..kesian kita2 ni..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mrs D, tulaa. kdg2 rasa mcm bahan eksperimen pon ada. tp tulaa yg dinamakan pengalaman hidup. tak sume org lalui menda nih. hanya kita2 ajerr :p

      Delete
  10. Salam perkenalan..

    Just nak cakap...jangan risau, Insyaallah bila tiba masanya Allah akan 'beri' . sekarang hargai masa bersama suami..hargai apa yg kita ada dari terus stress dengan apa yg belum ada..lebih bahagia :) wallahua'lam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Ana. Salam kenal :)

      Sy setuju sgt dgn komen Ana. Bila sampai masa InsyaAllah akan ada kan? Thanks for dropping by :)

      Delete
  11. Hi Ily,

    Semuanya ok ke? Dah lama tak update blog. Hope everything is fine with you. Take care!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi there,

      Thanks singgah blog I and tny khabar. Everything is ok, dear. Just since stop treatment nih rasa mcm tatau nk update pe. Hehe. Will be back soon :)

      Delete
  12. sabar dan tawakal,smga rezeki itu milik kita..DIA lbh mengetahui segalanya ada yg terbaik menanti kita di hadapan..sntiasa berusaha jgn mengalah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Cik Puan Lily,

      Yup, betul apa yg awak ckp. Allah lebih mengetahui. InsyaAllah sy takkan give up :)

      Delete